Wanneer is ‘nieuws’ nieuwswaardig
Een fiets die meet hoeveel kracht je op de trappers zet, is niet per se nieuws. Maar is de technologie ontwikkeld om sporters te helpen aan Olympisch goud? Dat is nieuwswaardig! En hoe zit dat met een behandeling om plasklachten te voorkomen?
Media-aandacht. Voor ons misschien wel de belangrijkste manier om het grote publiek te bereiken. Of juist de aandacht te trekken van een specifieke groep mensen, zoals mannen met plasklachten.
Wat maakt nu of iets het nieuws haalt of niet? We nemen je mee in een aantal factoren die een belangrijke rol (kunnen) spelen.
- Nieuw en actueel
- Anders en onverwacht
- Maatschappelijk relevant
- Dichtbij, concreet en begrijpelijk
- Nieuwe cijfers
- Afzender met autoriteit
Nieuw en actueel
De naam zegt het al: nieuws moet nieuw zijn. Dat betekent niet dat alles wat nieuw is ook nieuws is. Een voorbeeld: een organisatie komt met een nieuw product. Maar omdat dat nieuwe product veel lijkt op een product dat al bestaat, is het geen nieuws. Net als een bericht over een campagne die vorige week startte. Veel nieuwswaardiger is de start van een campagne op de dag dat-ie start. Logisch, toch?
Anders en onverwacht
Iets anders dan het reguliere, oftewel ‘standing out in the crowd’. Deze plant is bijvoorbeeld net zo groot als de gemeente Amsterdam. Dát trekt de aandacht. Ook als je een andere mening laat horen of een andere oplossing voor een probleem hebt, kan jouw nieuws nieuws worden.
Maatschappelijk relevant
Nieuws dat grote groepen mensen raakt, is interessant voor media. Het heeft dan maatschappelijke relevantie. Denk aan coronavaccinatie, personeelstekorten en verkeersveiligheid. Je kunt hier slim op inspelen door jouw product te koppelen aan een maatschappelijk thema. Zo kan een nieuwe kinderautostoel die inspeelt op de verkeersveiligheid van kinderen in het verkeer ook het journaal halen.
Dichtbij, concreet en begrijpelijk
Als een Duitse minister over de schreef gaat, zal dat de voorpagina in Nederland niet halen. De verwijderde berichten van Mark Rutte doen dat wel. Hoe dichterbij iets zich afspeelt, hoe groter de relevantie is. Om nieuws dichtbij, concreet en begrijpelijk te maken, zien we vaak ervaringsdeskundigen in het nieuws. Dat kan bijvoorbeeld een gedupeerde zijn, of iemand die na een behandeling voor plasklachten zijn levenslust heeft teruggevonden en weer kan mountainbiken door het bos.
Nieuwe cijfers
De kranten staan er vol mee: nieuwe cijfers. Cijfers die de noodzaak tot actie aangeven doen het vaak goed. Het aantal ouderen dat zich weleens eenzaam voelt bijvoorbeeld, of het percentage online shoppers dat niet weet dat ze mogelijk extra kosten moeten betalen wanneer zij shoppen buiten de EU.
Afzender met autoriteit
Wie brengt het nieuws? Een oproep om aandacht te vragen voor victim blaming zal vanuit ons waarschijnlijk niet veel impact hebben. Een documentaire gemaakt door Sunny Bergman zet meer zoden aan de dijk. Hetzelfde geldt voor het een behandeling van plasklachten bij mannen. Zo’n advies komt het beste van een uroloog.
En een beetje geluk…
Bovenstaande factoren helpen je media-aandacht te krijgen, waarbij een combi leidt tot meer nieuwswaardigheid. Hoe kan het dan dat je scrollend op nu.nl, NOS of een willekeurige andere nieuwssite je weleens afvraagt waarom iets ‘nieuws’ is? Daar komt de laatste factor om de hoek kijken: een beetje geluk.
Interessant? Volg onze LinkedIn-pagina voor meer PR-updates!