Mensen zijn net goudvissen
Hoe gaat het achter de schermen bij de grote bladen, zoals Flair en Veronica Superguide? Hoe veranderen we gedrag? En wist je dat wij onze aandacht er tegenwoordig nét iets korter bij kunnen houden dan een goudvis?
Een groot kantoor vol kleine details
Afgelopen maand trokken wij met een groepje collega’s naar Hoofddorp. En dat was een avontuur, met lekke band en al. DPG media, het grootste mediabedrijf van Nederland, nodigde ons uit voor een kijkje in de keuken. Wij wilden weleens weten hoe het hen lukt om al die magazines te maken, zonder dat de edities of inhoud op elkaar lijken. Eén ding is zeker: het zit ‘m in de details. Een bloementhema komt bijvoorbeeld zelfs terug in de kleding op de portretfoto’s. Is dat jou wel eens opgevallen?
Drijfveren en emoties
Chiemke, Paulien, Joeri en Lisa namen ons mee in een belangrijk thema binnen de PR: gedragsverandering! Want mensen reageren vaak in eerste instantie uit emotie. En pas als je weet wat mensen echt drijft, kun je daar met communicatie gericht op inspelen. Want hoe is gedrag écht te veranderen en wat is daarvoor nodig? Er zijn ontelbaar veel hulpmiddelen, waaronder het CASI-instrument en De Vijf Gedragslenzen.
Goudvis of mens: wie is sneller afgeleid?
‘As marketeers, we’re trying to sell to goldfish – no wonder it sometimes feels difficult!’ Dat is me toch wat, het vergelijken van mensen met goudvissen. Maar het is niet zo raar als je denkt: goudvissen kunnen hun aandacht 9 seconden bij iets houden, en mensen gemiddeld 8 (ja, echt!). Benieuwd wat kan helpen om die aandacht vast te houden? Check deze infographic.