Nieuws

2 internationale PR-awards voor Douane-campagne

De Wereldreiziger-campagne van de Douane is door de International Public Relations Association (IPRA) uitgeroepen tot ’s werelds beste PR-campagne in de categorie ‘Travel & Tourism’. Tijdens het IPRA Award Gala in Barcelona is de campagne óók bekroond in de categorie ‘PR on a Shoestring’ dankzij de opvallend goede resultaten bij een beperkt PR-budget.

2 internationale PR-awards voor Douane-campagne

Veel vakantiegangers weten wel dat je na een verblijf buiten de Europese Unie niet alles mee naar huis mag nemen. Maar wat die regels precies zijn, is vaak onbekend. Daarom ontwikkelde de Douane  de Wereldreiziger-campagne. Met de campagne wil de Douane voorkomen dat reizigers verboden producten mee naar huis nemen én ervoor zorgen dat ze aangifte doen als ze meer meenemen dan de toegestane vrijstellingen. HvdM was tijdens de campagne verantwoordelijk voor de PR.

#magditmee

In de campagne lieten we alledaagse voorbeelden zien waarvan reizigers twijfelden of deze langs de Nederlandse Douane mogen. Door de uitleg waarom iets wel of niet mee naar huis mag, ontstond begrip voor de controle van de douaniers. Als reizigers twijfelden, dan konden ze via sociale media hun vraag stellen met de hashtag #magditmee. Ook riep de Douane vakantiegangers op de Douane Reizen App te downloaden om vervelende situaties bij douanecontroles te voorkomen.

Dubbel in de prijzen

De PR-campagne zorgde voor veel media-aandacht en voor meer dan 120.000 downloads van de Douane Reizen App. De campagne-effectmeting toonde aan dat de PR een positief effect had op de houding van reizigers. Zij vinden de Douane nu meer menselijk, rechtvaardig en begripvol. Voor de campagne werkten we samen met reclamebureau KesselsKramer en mediabureau Initiative. Samen vielen we dubbel in de prijzen met twee IPRA awards.

De PR-inzet voor de Wereldreiziger is een mooie samenwerking met HvdM met een nog mooier resultaat.

Gera van Weenum

Woordvoerder Douane