Communicatie met de buurt? Zo pakt Fivoor het aan
Marte Beenen is manager communicatie bij Fivoor. Die organisatie is specialist in forensische en intensieve psychiatrie. Een goede relatie met de buurt is belangrijk voor Fivoor. Openheid en nabijheid staan hierbij voorop. Marte en haar team ondersteunen de klinieken bij hun communicatie met de buurt.
Waarom is communicatie met de buurt een belangrijk onderdeel van je werk?
Bij Fivoor begeleiden en behandelen we mensen met een psychiatrische stoornis die een gevaar vormen voor zichzelf of de samenleving. Onze locaties zijn verspreid over Nederland en klinieken staan ook in de buurt van woonwijken. Buurtbewoners maken zich soms zorgen over de veiligheid of zijn bang voor overlast. Dat begrijpen we. We hebben een patiëntendoelgroep die mensen soms spannend vinden. En als er een incident is, wordt dat vaak breed uitgemeten in de media. Terwijl je niet zo snel hoort wat er allemaal goed gaat.
Onbekend maakt onbemind. Daarom willen we graag laten zien wat we doen en dat bij ons de veiligheid van de samenleving juist voorop staat. Zodat buurtbewoners zich minder zorgen maken.
Hoe doen jullie dat?
Door open te zijn en benaderbaar te zijn voor buurtbewoners. Dat betekent dat we delen wat we kunnen en naar ze luisteren. Ook communiceren we proactief. Zo streven we ernaar dat onze buren ons beter leren kennen, weten wat we doen en wie onze patiënten zijn. En dat ze vertrouwen in ons krijgen of houden.
Kan je daar voorbeelden van geven?
Om dichtbij en benaderbaar te zijn, organiseren we op verschillende locaties regelmatig een rondleiding voor buren. We laten mensen binnen en geven een inkijkje in hoe het er bij ons aan toe gaat. Ze maken dan ook kennis met onze patiënten. Ik merk dat dit voor veel mensen ontwapenend is. Ze beseffen dan dat het ook gewoon mensen zijn. En dat iedereen een probleem met zijn of haar geestelijke gezondheid kan krijgen.
We zijn ook open over het soort patiënten dat bij ons verblijft. Bij één van onze klinieken was daar veel onrust over. We hebben toen een infographic gemaakt met informatie over het aantal patiënten en hoe lang ze gemiddeld blijven. Maar ook over wat voor problematiek ze hebben en wat voor delicten ze hebben gepleegd. Dit gaf mensen inzicht en daardoor rust. Ze vonden de openheid fijn.
Een ander voorbeeld is dat we bij één van onze klinieken een sms-dienst hebben opgezet. Als er hulpdiensten met sirenes richting de kliniek gaan, maken mensen zich soms zorgen over hun veiligheid. Via de sms-dienst informeren we de buren of de situatie invloed heeft op de omgeving. Gelukkig hebben we nog nooit een bericht van de hoogste categorie ‘gevaar’ hoeven sturen. Elk jaar evalueren we de sms-dienst. We vragen deelnemers dan om zich opnieuw aan te melden als ze de berichten willen blijven ontvangen. Dat doen veel mensen.
Tot slot gaan we regelmatig met onze buren in gesprek. Via de omwonendencommissies bijvoorbeeld. En op één van onze locaties hebben we buurtcoaches. Maar we zijn ook weleens zelf de wijk in gegaan om chocolademelk uit te delen en in gesprek te gaan. Eigenlijk is het altijd maatwerk. We kijken wat op dat moment het beste aansluit bij de behoefte van de buurt.
Wat levert openheid en nabijheid op?
Door open en nabij te zijn en goed te luisteren naar de behoefte van buurtbewoners verkleinen we de afstand tussen de kliniek en de omgeving. Door elkaar te leren kennen ontstaat begrip en tolerantie. Dat werkt overigens twee kanten op. Wij hebben ook meer begrip voor onze buren gekregen.
Polarisatie is een belangrijke trend. Merken jullie hier veel van?
Ja. Toenemende polarisatie baart mij zorgen. Als je niet oppast liggen verharding en meer afstand op de loer. Daardoor is openheid en in gesprek blijven met elkaar nu nog belangrijker.
Je draait al een tijd mee bij Fivoor. Wat is jouw grootste leerpunt?
Dat openheid en nabijheid werken. Niet van de ene op de andere dag. Maar wel als je er echt voor gaat en het consequent volhoudt.
Tot de volgende! Dan drinken we ‘Een kopje koffie met…’ gedragspsycholoog Daan Remarque.
.