Een kop koffie met… Daniëlle Tamis
Ons vak is volop in beweging. Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen vragen om onze aandacht én actie. Hoe wij daarmee omgaan en wat wij als belangrijkste trends zien, deelt onze directeur Daniëlle bij een kop koffie.
Welkom Daniëlle, bij deze eerste editie van ‘Een kop koffie met…’ Vertel, hoe zie jij het PR-vak veranderen?
Organisaties liggen steeds meer onder het vergrootglas. Doe je niet wat je zegt, dan prikken mensen daar doorheen. En verlies je geloofwaardigheid.
Purpose communicatie, over wat je bijdraagt aan de maatschappij, wordt daardoor steeds belangrijker. Dit betekent dat je als organisatie vertelt over dilemma’s en uitdagingen en niet wegduikt als het moeilijk wordt. Zoals Tony Chocolonely dat hard werkt aan slaafvrije chocolade, maar ook het eerlijke verhaal vertelt dat ze daar nog niet zijn.
In lijn met purpose communicatie en doen wat je belooft, zie je dat organisaties met een duidelijke mening het beter doen. Maar je moet je wel naar die mening gedragen.
Het is onze rol als bureau om purpose communicatie van onze klanten naar een hoger niveau te tillen. Dat betekent klanten scherp houden, goed begeleiden zodat ze transparant en open zijn en hun dilemma’s durven delen. Ook met de buitenwereld.
En verder? Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat mensen de boodschap van je klanten verkiezen boven de volgende post op TikTok of Instagram?
Dat lukt alleen als je boodschap persoonlijk relevant én interessant is. Bijvoorbeeld door verhalen te delen waarin mensen zichzelf herkennen en in gesprek te gaan.
Een voorbeeld: voor bouwbedrijf Van Wijnen bedachten we de Snel Thuis-aanpak. Daarin speelden we in op het grootste struikelblok voor gemeenten om woningen te realiseren: personeelstekort. Daarom boden we wethouders en ambtenaren geen woningen aan, maar een aanpak om woningen ook écht te realiseren. Met ondersteuning bij vergunningen bijvoorbeeld.
Daarnaast is het belangrijk dat de beoogde gedragsverandering behapbaar is. Neem de klimaatcrisis. We weten allemaal wat we moeten doen om die te beteugelen: minder uitstoten.
Maar je gedrag veranderen? Dat is hartstikke lastig. Pas toen de energieprijzen snel stegen, ging de verwarming een paar graden lager. En kwamen we met z’n allen tot de conclusie dat energie besparen best makkelijk is.
Hoe doe je dat, gedrag behapbaar maken?
Door inzichten uit de gedragswetenschap toe te passen. Daardoor is onze PR-aanpak de afgelopen jaren echt veranderd.
Vroeger was een hoog percentage inbraken aanleiding om mensen aan te sporen zich beter te beschermen tegen inbraak. Tegenwoordig pakken we dat anders en beter aan, bijvoorbeeld door te communiceren vanuit social proof: steeds meer mensen laten een lamp aan en doen hun ramen en deuren op slot. Ook als zij even de deur uit gaan.
Dat is misschien minder nieuwswaardig, maar stimuleert het gewenste gedrag beter. En daar is het ons uiteindelijk om te doen.
Wat maakt PR de komende jaren succesvol?
Daarin zal niet zoveel veranderen. Nieuwswaardige content en doelgroepgerichte communicatie gaan nog steeds hand in hand met verhalen die raken. Telkens met de gedragswetenschap als basis.
Met wie moeten wij binnenkort een kop koffie drinken om te spreken over communicatie?
Met Danielle Dil, mijn naamgenoot! Zij is gespecialiseerd in het bereiken van moeilijk bereikbare doelgroepen. Denk aan mensen in een lage sociaaleconomische positie.
Dankjewel Daniëlle!
Wil je meer weten over purpose communicatie, persoonlijke relevantie en andere PR-trends? Download het ANP-rapport De PR-trends van 2023 óf nodig Daniëlle uit voor een kop koffie.