Nieuws

Danielle zet de 4 nieuwste PR-trends op een rij

Voor het tweede jaar op rij deelde Daniëlle haar belangrijkste PR-trends met ANP. Want dat ons vak de komende jaren verandert, staat als een paal boven water. Om je een voorsprong te geven, delen we de trends hier ook met jou.

Danielle zet de 4 nieuwste PR-trends op een rij

Trend 1: focus op inclusiviteit

De belangrijkste ontwikkeling in de PR-branche? De toenemende focus op inclusiviteit. We moeten relevant blijven voor álle doelgroepen. Dus ook voor de 2,5 miljoen laaggeletterden, mensen met een visuele beperking of migratieachtergrond en de rap groter wordende groep ouderen.

Daarom werken wij steeds doelgroepgerichter. En werken we aan kwalitatief hoogwaardige contactmomenten. We zoeken de doelgroep op. Als we plannen maken, maar ook bij de uitvoering. Bijvoorbeeld met activaties op straat en in samenwerking met sleutelpersonen die goed contact hebben met de doelgroep.

Trend 2: AI als hulpmiddel

Het menselijke, creatieve brein blijft essentieel voor het leggen van verbanden, het spotten van kansen en het bedenken van creatieve oplossingen. Maar voor andere zaken is AI als hulpmiddel erg geschikt. Bijvoorbeeld om je snel op weg te helpen in de planvormingsfase of uitvoeringsfase. Denk aan het schrijven of inkorten van een LI-post in de tone-of-voice van jouw doelgroep. Of het doen van desk research. Uiteraard altijd met een menselijke toets om de juistheid te checken.

Trend 3: gedragsverandering in PR

Danielle leerde jaren geleden op de universiteit dat je met public relations geen gedrag verandert. Dat is achterhaald. Gedragswetenschap staat aan de basis van bijna elke pr-strategie die wij maken. En uit effectonderzoeken blijkt dat onze campagnes ook daadwerkelijk zorgen voor gedragsverandering.

Trend 4: digitale toegankelijkheid

Maandag 28 juni 2025 staat bij ons rood omcirkeld in de agenda. Dan gaat de European Accessibility Act in.  Wat dat betekent? Alle websites – ook die van het bedrijfsleven – moeten aan minimale eisen voor toegankelijkheid voldoen. Zodat mensen met een visuele beperking de inhoud bijvoorbeeld krijgen voorgelezen. Een belangrijke ontwikkeling!

Benieuwd naar de andere trends?

Wil je meer lezen over de trends? Download de trend-rapportage van ANP hier. Of neem contact met ons op, dan nemen we de trends bij een kop koffie met je door.