Zet je banaan vooraan
Online beter schrijven. Zodat wat je schrijft, beter gelezen wordt. Dat wil iedereen. Toch? In De regels van Roze geeft Merel Roze heldere handvatten voor betere online teksten. De beste tips uit dit onmisbare boekje delen we hier.
1. Zet je banaan vooraan
Ongeduldige aapjes. Dat zijn online lezers. Wil je dat ze doorlezen, dan moet je ze nú de informatie geven die zij willen. Hoe? Door ze een banaan te geven.
De banaan in jouw tekst, zo schrijft Roze, is het antwoord op de volgende vragen:
- Wie wil je bereiken?
- Wat wil of moet die persoon?
- Wat wil jij vertellen?
Geef je antwoord op die vragen? Dan heeft de lezer zijn banaan en is de kans op doorlezen groter.
Een voorbeeld van wandelwebsite FrankWandelt. Je bent op zoek naar de mooiste wandeling in de duinen. Wat Frank je voorschotelt? Dit.
Schitterende wandeling door één van de mooiste duingebieden van Nederland: de Kennemerduinen. Je loopt vrijwel alleen over onverharde schelpen- en zandpaadjes. Een groot deel voert door zeer afwisselend bos, dan door open duingebied waar je af en toe flink moet klimmen. Heel leuk: je komt langs drie prachtige duinmeertjes. Aanrader van jewelste!
Kijk, dat nodigt uit. En met die banaan op zak loop ik zo door de rest van de tekst.
2. Frontloading: altijd een goed idee
Vaak zie je online alleen de eerste woorden. Bijvoorbeeld in je inbox of op LinkedIn. Belangrijk dus dat je belangrijkste boodschap vooraan staat. Dat doe je met frontloading.
Gebruik frontloading in je hele tekst. Zo heeft de scannende lezer altijd de belangrijkste informatie.
Bijvoorbeeld:
Vanaf 1 juli betaal je extra voor wegwerpbekers en -bakjes met plastic
Als je vanaf 1 juli eten of drinken afhaalt of laat bezorgen, betaal je extra voor wegwerpbekers en -bakjes die (deels) gemaakt zijn van plastic. Ondernemers mogen die niet meer gratis aanbieden. Ook zijn zij vanaf 1 juli verplicht om een herbruikbare optie aan te bieden. Dat kan op twee manieren: ondernemers vullen de beker of het bakje dat je zelf meebrengt of bieden een beker of bakje aan dat je kunt terugbrengen. Van wegwerp naar hergebruik. Dat is beter voor het milieu én vanaf 1 juli óók voor je portemonnee.
3. Weet waar Google op let
Is een fijne tekst voor je lezer anders dan een fijne tekst voor Google? Niet als het aan Roze ligt. Want ook Google is blij met perfecte teksten die alle vragen van je lezer beantwoorden.
Daarom is het belangrijk dat je niet zomaar start met schrijven. Doe eerst onderzoek: waar zoeken mensen naar? Wat schrijven concurrenten? En wat zijn alle vragen die een lezer kan hebben (en waar je pagina dus antwoord op moet geven)? Pas als je dat weet, ga je schrijven.
Meer schrijftips? Lees hoe wij ervaringsverhalen schrijven.