’s Werelds eerste autostoeltje met airbags

Het allereerste autostoeltje met airbags. Dat is de AxissFix Air van Maxi-Cosi. HvdM zette de PR-strategie op voor de introductie in Europa en verzorgde de uitrol in Nederland en België. Het doel? Ouders interesseren voor de AxissFix Air én het marktleiderschap van Maxi-Cosi bevestigen.

’s Werelds eerste autostoeltje met airbags

Veiligheid op één

Elk jaar zijn 200 kinderen betrokken bij een auto-ongeval. Maxi-Cosi is continu op zoek naar manieren om kinderen nog veiliger te vervoeren. Een autostoeltje met airbags was dé oplossing. De introductie van de AxissFix Air zou veel vragen oproepen bij ouders en media. Want baby’s en airbags waren eerder toch een onmogelijke combinatie? En airbagtechnologie in een autostoel was toch überhaupt nieuw?

Emotie voor extra impact

Het was duidelijk dat begrijpelijke informatie centraal moest staan in de Europese PR-strategie. Daarom legden we op verschillende manieren uit hoe de airbagtechnologie werkt. Voor extra impact voegden we emotie toe. Dat deden we door indrukwekkende verhalen te delen van ouders die zelf een ongeluk met hun kindje hadden meegemaakt. Ook lieten we ouders ‘voelen’ hoe de airbags bij een ongeluk de klap op het hoofdje en het nekje opvangen.

Woordvoerders trainen

Om in alle Europese landen dezelfde boodschap te communiceren, maakten we een Q&A en gaven we een mediatraining aan alle woordvoerders in een Amsterdamse studio. Daarnaast maakten we een toolkit met voorbeelden van PR-activiteiten. Zo kon iedere Europese PR-manager één of meerdere PR-activiteiten kiezen voor de introductie van de AxissFix Air in zijn land. Net wat in het land het beste paste.

Crashtest 

De Europese strategie rolden we zelf uit in Nederland en België. We organiseerden een lanceringsevent bij Nederlands’ grootste onafhankelijke testinstituut voor Nederlandse en Belgische media en influencers. Hier vertelde een moeder over een auto-ongeluk dat blijvend letsel bij haar zoon veroorzaakte. Daarna gingen de aanwezigen naar de testbaan om zelf de impact van een ongeluk op een dummybaby te ervaren.

Onder de indruk

De slowmotionbeelden van de crashtest lieten duidelijk zien wat het verschil was tussen een autostoel met óf zonder airbag. De media en influencers waren onder de indruk. De media publiceerden massaal de slowmotionbeelden, animatie en infographic over de werking en impact van de airbagtechnologie die we met hen deelden. We bereikten in Nederland ruim 8,3 miljoen mensen. Onder andere het AD, het RTL4 Journaal en Hart van Nederland besteedden aandacht aan de nieuwste innovatie van Maxi-Cosi. De share of voice van Maxi-Cosi steeg hierdoor met 38%.