Nutri-Score: sentiment gekeerd

Op 1 januari 2024 voert Nederland het voedselkeuzelogo Nutri-Score in. Met een vernieuwde rekenmethode. Omdat supermarkten al een paar jaar producten met de oude rekenmethode verkopen, staan we met 2-0 achter. Want Nutri-Score, dat is toch dat voedselkeuzelogo met al die misleidende scores? Om ervoor te zorgen dat consumenten het vernieuwde logo omarmen, vraagt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport HvdM het negatieve sentiment te keren. Dat lukt. Hoe lees je in deze case.

Nutri-Score: sentiment gekeerd

 

De meeste journalisten die over Nutri-Score publiceren, vinden het logo misleidend en verwarrend. Dit kwam door uiteenlopende misverstanden. Zo vergeleken zij verschillende productcategorieën met elkaar. Pizza met olijfolie bijvoorbeeld. En dachten veel journalisten dat Nutri-Score aangaf dat een product gezond is. Ook verwezen veel journalisten naar de oude rekenmethode waarin pizza met een A nog mogelijk was. Vanaf 1 januari 2024 was dat verleden tijd.

Kijk, vergelijk en kies

Om de misverstanden weg te nemen, ontwikkelden we een kernboodschap die in één keer aangeeft hoe je Nutri-Score gebruikt. Om ervoor te zorgen dat iedereen de boodschap goed begreep, testten we de tekst onder consumenten. Dit werd ‘m:

Nutri-score helpt je kiezen voor het product met een betere samenstelling. Met Nutri-Score vergelijk je dezelfde soort producten simpel en snel. En maak je makkelijker een betere keuze.

Alle betrokkenen gebruikten deze boodschap. Van gezondheidsorganisaties en voedselfabrikanten tot supermarkten. En van woordvoerder tot marketeer.

Sentiment keren vóór de campagnestart

De PR-campagne stond niet op zich. Onze inspanningen waren onderdeel van de publiekscampagne die uitlegt hoe je Nutri-Score gebruikt. Om producenten en supermarkten de tijd te geven Nutri-Score op hun producten te zetten en consumenten producten te geven om te vergelijken, startte de campagne op 1 april 2024. Om de publiekscampagne goed te laten landen, moesten we het sentiment keren vóór de campagnestart.

Het natuurlijke nieuwsmoment voor Nutri-Score was 1 januari 2024. Daarom informeerden we vlak voor kerst experts die meewerkten aan de verbeteringen van Nutri-Score, de meest invloedrijke voedingsexperts en journalisten. Ook verstuurden we rond de jaarwisseling persberichten en artikelen. En we boden interviews aan. Zo werd het voor media makkelijk om te publiceren in lijn met de kernboodschap. Tot slot informeerden we lifestylemedia half maart met antwoord op de vraag: hoe gebruik je Nutri-Score in de winkel?

Meer mensen willen Nutri-Score gebruiken

Media berichtten massaal over de vernieuwde Nutri-Score. Alle dagbladen en journaals maakten uitgebreide items. Ze deden dat in lijn met de kernboodschap én op een positieve manier: 70% van de publicaties was positief, het negatieve sentiment was gekeerd. Maar het belangrijkste: door de publiciteit steeg de kennis over Nutri-Score en gaven meer mensen aan Nutri-Score te willen gebruiken.

Deze campagne is 2x genomineerd voor een European Excellence Awards.