De Wereldreiziger #magditmee
Kaas, drank, schelpen. Mag je dat meenemen als je terugvliegt van een bestemming buiten de EU? Daarvoor ontwikkelde de Douane de campagne De Wereldreiziger met #magditmee. HvdM stimuleerde tijdens deze meerjarencampagne het gebruik van de Douane Reizen App, de website en social mediakanalen.
Met de Douane Reizen App kunnen reizigers eenvoudig checken wat ze van een vliegbestemming buiten de Europese Unie mee mogen nemen naar Nederland. HvdM bedacht een PR-aanpak gericht op alledaagse voorbeelden waarvan reizigers mogelijk twijfelen of ze door de Nederlandse Douane mogen. Van koraal tot de roti kip van oma. Om tegelijk begrip te kweken voor de controles werd bij elk voorbeeld uitgelegd waarom iets wel of niet mee naar huis mag. Dat deden we in lijn met de communicatiestijl van de Douane: positief en dienstverlenend.
Landelijke, regionale en lokale media
Om inzicht in de doelgroep te krijgen en nieuwswaarde te creëren, deden wij drie jaar op rij peilingen onder mensen met reiservaring buiten de Europese Unie. Door de peilingen elk jaar anders in te steken en deze representatief uit te voeren op provinciaal niveau, maakten wij het nieuws persoonlijk en relevant op landelijk, regionaal en lokaal niveau. Ook gaven wij elk jaar enkele media een kijkje achter de schermen bij de Douane op Schiphol. Dit had paginagrote artikelen met koppen zoals ‘16 liter bier? Loop maar door’ en ‘U staat met een buffelschedel op Schiphol, mag dat?’ tot gevolg.
Familiebezoekers
Bij familiebezoekers treffen douaniers bij controles vaak etenswaar en grote sommen geld aan die niet, of niet zonder vergunningen/melding, mee naar Nederland mogen. Om deze doelgroep te bereiken ontwikkelden wij een aparte benadering voor doelgroepmedia en herkenbare voorbeelden voor social kanalen.
Reisbranche
Het tweede jaar van de campagne verbreedden wij onze activiteiten. We voerden persoonlijke gesprekken met de ANVR, touroperators en zelfstandig reisadviseurs. Op basis daarvan ontwikkelden wij douane-content op maat. De touroperators en zelfstandig reisadviseurs zetten die content in op belangrijke momenten in de customer journey. Van teksten voor de algemene reisvoorwaarden en reisbescheiden tot blogs en mailings voor klanten en leden.
Menselijker, begripvoller en rechtvaardiger
De langlopende PR-campagne resulteerde elk jaar in omvangrijke media-aandacht in aanloop naar de vakanties. Van televisie tot radio en van migrantenplatforms tot dagbladen en reisblogs. Dit resultaat werd bekroond met twee International Public Relations Association (IPRA) awards in de categorieën Travel & Tourism en PR on a Shoestring. Het succes was ook terug te zien in de campagne-effectmetingen. Daaruit bleek dat het algemeen publiek de Douane als menselijker, begripvoller en rechtvaardiger ervaren. Na de campagneperiode is maar liefst 98% van de respondenten bekend met ten minste één van de informatiekanalen van de Douane.
Fijn dat de wensen en ideeën van de Douane zo goed begrepen en opgepakt zijn door HvdM. Met hun expertise én door de goede samenwerking is de PR-inzet voor de campagne De Wereldreiziger succesvol gebleken.
Persvoorlichter Douane