Consent bij seks

Vanaf 1 juli 2024 geldt de nieuwe Wet Seksuele Misdrijven. In die wet staat dat seks en seksueel gedrag altijd vrijwillig en gelijkwaardig moeten zijn. Online en offline. Heb je toch seks tegen iemands wil? Dan is dat strafbaar. Om iedereen te vertellen wat de wet inhoudt, vraagt het ministerie van Justitie en Veiligheid een PR-campagne op te zetten. En extra aandacht te besteden aan 18- tot 30-jarigen.

Consent bij seks

De opgave voor PR? Een ingewikkelde wet uitleggen in simpele taal. Zonder dat mensen het gevoel hebben dat ze niets meer mogen of dat de overheid zich bemoeit met wat er in de slaapkamer gebeurt.

Regie

We wilden regie houden over de boodschap. Daarom was het belangrijk zelf het communicatieframe te bepalen. De nieuwe Wet Seksuele Misdrijven bevestigt de norm die leeft in de samenleving. Niemand is vóór seksuele misdrijven. Dit vormde de basis voor ons communicatieframe: Seksuele intimidatie of seks tegen de wil? We vonden het al niet oké. Vanaf nu is het ook strafbaar. Logisch toch?’

Betrokken partnerorganisaties, zoals Politie, het Openbaar Ministerie, Slachtofferhulp Nederland en Centrum Seksueel Geweld, omarmden dit frame. En communiceerden dezelfde kernboodschap. We ondersteunden de situaties die strafbaar zijn in de nieuwe wet met illustraties van reclamebureau Havas Lemz. Zo maakten we het concreet zonder dat het ongemakkelijk werd.

Juiste timings 

1 juli – de ingangsdatum van de wet – was een logisch moment voor media om over de wet te communiceren. Om ervoor te zorgen dat zij de boodschap vanuit het juiste frame vertelden, boden we de belangrijkste nieuws- en lifestylejournalisten een paar weken van tevoren al proactief persinformatie over de wet aan. En boden we interviews aan met experts van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Politie, het Openbaar Ministerie en de hulpinstanties. Op 1 juli vervolgden we de mediabenadering en boden we persinformatie en interviews aan bij overige nieuws-, lifestyle-, doelgroepgerichte-, lokale- en regionale media. Ook boden we informatie op maat aan bij onder andere mbo’s, hbo’s en universiteiten.

Studenten beloven consent   

Weten is nog geen doen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zeggen dat je iets gaat doen, helpt bij het uitvoeren van het gewenste gedrag. Om studenten te stimuleren zich aan de wet te houden, helpt het dus als zij uitspreken dat ze vóór consent zijn.

Om dat te kunnen doen, ontwikkelden we de Consent Tent-activatie. Daar konden studenten een slotje ophangen. Zo lieten zij zien dat ze consent belangrijk vinden bij seks en gaven ze aan tijdens hun studententijd aandacht te hebben voor de wensen en grenzen van zichzelf en de ander. Ook kregen studenten een plaktatoeage om de boodschap uit te dragen. En konden ze in gesprek met experts van het Centrum Seksueel Geweld over de wet en waarom consent van de ander zo belangrijk is als je zin hebt in seks. Met de Consent Tent-activatie reisde de campagne langs drie grote introductiefestivals voor studenten.

Het onderwerp leeft 

Met meer dan 500 nieuwsitems was de nieuwe wet bij de start van de campagne overal zichtbaar. In augustus hingen duizenden studenten een slotje aan de Consent Tent. Regionale media deden verslag vanaf de festivals. Ook andere media publiceerden over de Consent Tent, waaronder veel jongeren- en studentenmedia. In totaal realiseerden we 619 publicaties met een PR-waarde van bijna 4 miljoen euro en een bereik van meer dan 141 miljoen.  Het campagne-effect onderzoek onderstreepte dat de media-aandacht effect had: de nieuwsherinnering over de nieuwe wet is toegenomen met 23 procent. De helft van de 18- tot 30-jarigen heeft er in het nieuws over gezien of gehoord.

Na afloop van de campagne weten 6 op de 10 mensen dat er per 1 juli een nieuwe Wet Seksuele Misdrijven is, een toename van 26 procent. Ook kunnen meer mensen aangeven welke situaties per 1 juli strafbaar zijn. En geven meer mensen aan te weten waar de nieuwe Wet Seksuele Misdrijven over gaat.

Tot slot is te zien dat het onderwerp na de campagne echt leeft in de maatschappij: meer mensen hebben gesproken over de nieuwe wet en voelen het persoonlijke belang. Daarmee hebben we meer bereikt dan we verwacht hadden. Want naast de kennisdoelstellingen hebben we de doelgroep ook aangezet tot het gewenste gedrag.