Opvallen tussen het kieswijzer-geweld

Mensen inzicht geven in de duurzaamheidsstandpunten van politieke partijen. Daar helpt de ASN Duurzame Kieswijzer bij. Maar hoe laat je een Duurzame Kieswijzer opvallen tussen de enorme hoeveelheid stemwijzers tijdens de verkiezingsperiode? Met een slimme PR-aanpak natuurlijk!

Opvallen tussen het kieswijzer-geweld

Inzetten voor een duurzame samenleving. Bijvoorbeeld door mensen te helpen bij het maken van duurzame keuzes. Dat is de missie van ASN Bank. Met de Duurzame Kieswijzer zet de bank de standpunten van politieke partijen over duurzame thema’s op een rij. HvdM kreeg de vraag om kwalitatieve media-aandacht voor de Duurzame Kieswijzer te realiseren. En daarmee de geïntegreerde campagne van social en crm te versterken. Met als doel om minstens 75.000 unieke bezoekers naar de Kieswijzer te krijgen.

Nieuwswaarde creëren
De opgave voor PR? De kieswijzer voor de verkiezingen was niet nieuw. ASN kwam voor een 2e keer met een stemhulp. We moesten nieuws creëren om media-aandacht voor de Duurzame Kieswijzer te realiseren.

We kozen daarom voor een korte flitspeiling. Daarmee peilden we het belang van duurzaamheid onder kiezers bij de verkiezingen. We bouwden het onderzoek zo op dat de uitkomsten verschillende doelgroepen aanspraken. En gebruikten de onderzoeksresultaten om het nieuws over de kieswijzer zo relevant mogelijk te maken voor media en de doelgroep van ASN Bank.

4 op de 10 kiezers willen duurzaam stemmen, bleek uit ons onderzoek. Tegelijkertijd weten zij niet goed hoe, bijvoorbeeld omdat ze niet op de hoogte zijn van de standpunten op duurzame thema’s van de verschillende partijen. Juist bij die mensen kon de ASN Duurzame Kieswijzer helpen bij het maken van hun keuze.

Timing = key
Het nieuws dat zoveel mensen duurzaamheid belangrijk vinden bij het uitbrengen bij hun stem, brachten we persoonlijk onder de aandacht bij relevante media. Om de publiciteit te vergroten, presenteerden we de ASN Duurzame Kieswijzer vóór veel andere bekende stemhulpen. Daarmee vergrootten we de aandacht én gaven we zwevende kiezers inzicht in de duurzame standpunten van politieke partijen.

Op het moment dat ProDemos eindelijk met de StemWijzer naar buiten ging, stonden wij paraat. Mét een persoonlijke pitch en relevant haakje voor media die de Duurzame Kieswijzer nog niet gepubliceerd hadden. Want wat bleek? De ASN Duurzame Kieswijzer brengt met 16 stellingen over duurzaamheid 2 keer zo veel duurzaamheidsstandpunten in kaart als de StemWijzer. Een goede toevoeging voor bijna de helft van de kiezers die het belangrijk vinden om met hun stem invloed te hebben op een duurzame wereld.

Natuurlijk was onze content Google friendly, zodat ook mensen die de ASN Duurzame Kieswijzer niet in het nieuws gespot hadden, wisten waar zij moesten zijn voor een overzicht van duurzame standpunten. Op basis van reacties die we kregen, heeft de kieswijzer en wij in PR uitingen meer partijen toegevoegd. Dat maakte de content dynamisch.

Verdubbeling media-aandacht
Met de ASN Duurzame Kieswijzer realiseerden we 59 publicaties in nieuws- en lifestylemedia zoals Trouw, NRC, Linda en Vogue. Dit was bijna 50% boven doelstelling en een ruime verdubbeling van de media-aandacht ten opzichte van de eerste editie van de ASN Duurzame Kieswijzer.

Met de campagne overtroffen we ook het aantal verwachte bezoekers aan de Duurzame Kieswijzer. We realiseerden als campagneteam niet 75.000 unieke bezoekers, maar bijna 90.000. Het PR-deel was verantwoordelijk voor ruim 20% van de bezoekers. Nog eens 15% kwam direct op de website terecht.

De ASN Duurzame Kieswijzer is gekozen voor een Zilveren Dutch PR Award.

Jury Dutch PR Awards: “De jury is van mening dat het PR-component van de ASN Duurzame Kieswijzer-campagne award-winning is. Er is juist in een politiek mediadrukke periode herhaaldelijk slim met het momentum omgegaan; een van de redenen van het succes van deze campagne. De flitspeiling en het moment van livegang waren relevante keuzes die hebben bijgedragen aan media-aandacht en de uiteindelijke 90.000 bezoekers. Dat was boven verwachting. 20% daarvan was het resultaat van de PR-inspanningen en heeft bijgedragen aan het succes van de totale campagne. Met ook oog voor de PR-waarde die ruim 4,5 keer hoger lag dan de doelstelling van 40k, feliciteert de jury HvdM met de zilveren award.”

Joyce van HvdM en Floor en Shamal van ASN Bank houden een fotolijst met de Zilveren Dutch PR Award vast.

We zijn heel blij dat we met onze Duurzame Kieswijzer zoveel mensen inzicht konden geven in de standpunten van partijen op belangrijke duurzaamheidsthema’s. HvdM heeft hier een belangrijke rol in gespeeld.

Renée Ras

Product owner Missie & Merk