Are you Brexit-proof
Op 31 januari 2020 was het zover: het Verenigd Koninkrijk (VK) verliet de Europese Unie (EU). Daar gingen maanden van onduidelijkheid aan vooraf. Niet alleen voor burgers, zeker ook voor ondernemers. In opdracht van de Douane ontwikkelde HvdM een PR-campagne voor bedrijven.
Informatie voor branches
Voordat Brexit een feit werd, viel het de Douane op dat met name kleine ondernemers zich niet voorbereidden. Terwijl dat wél belangrijk was. Want bij een No Deal Brexit konden ondernemers alleen nog maar zakendoen met het VK als ze voldeden aan de douaneregels voor handel buiten de EU.
Onze campagne was gericht op 35.000 zzp’ers en ondernemers in het MKB-segment die veelal via ferry’s zakendoen met het VK. Om hen te bereiken, kozen we voor een branchegerichte benadering. Na een uitvoerige analyse en gesprekken met stakeholders selecteerden wij dertien branches, zoals de visserij, landbouw, non-food en transport en logistiek. Die informeerden we op relevante momenten over welke gevolgen Brexit voor hen kon hebben. Bovendien boden we handelingsperspectief door hen te wijzen op stap één in de voorbereidingen: een EORI-nummer aanvragen via www.douane.nl/brexit.
Newsjacking
Naast het benaderen van de branches, haakten we in op bestaande en actuele berichtgeving. Het viel ons op dat in de media de nadruk lag op de stemmingen in het Britse parlement. Concrete informatie voor ondernemers over douaneformaliteiten en een bijbehorend handelingsperspectief ontbraken bijna altijd. Om ondernemers te activeren, moest duidelijk worden dat Brexit ook hén raakt en hoe zij zich kunnen voorbereiden. Wij voorzagen media van kant-en-klare content, zoals branchegerichte toolkits met daarin duidelijk op een rij welke voorbereidingen ondernemers moeten treffen.
In de spotlights bij ferryhavens
Ook maakten wij de benodigde voorbereidingen top-of-mind bij Nederlandse ferryhavens. Zo deelden onze ‘Are You Brexit proof?-teams’ informatie uit aan wachtende chauffeurs en ondernemers bij vrijwel alle Nederlandse ferryhavens. De informatie was in tien talen beschikbaar, omdat we wisten dat de doelgroep vaak gebruikmaakt van buitenlandse vervoerders om goederen naar het VK te exporteren en andersom. Bovendien handelen veel ondernemers uit andere EU-landen via de Nederlandse ferry’s met het VK. Als kers op de taart bezochten minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) en minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) de ferryterminal in Vlaardingen. Zij riepen transporteurs op zich verder voor te bereiden op Brexit.
De samenwerking met HvdM was intensief, creatief en effectief. Een snelkookpan waarin snel een lastig gerecht gekookt moest worden, maar dat uitstekend smaakte! Zij zijn goed in staat om te luisteren en wat zij horen te vertalen naar werkbare en onderscheidende ideeën met een wow-factor.
Coördinerend Strategisch Adviseur Bedrijfsvoering/ Communicatie bij de Douane